În ultimii doi ani, volumul resurselor alocate pentru întreţinerea şi reparaţia drumurilor a înregistrat o creştere de la 1,033 mlrd lei la 1,366 mlrd lei. Cota Fondului Rutier în bugetul de stat şi în PIB este mai mare chiar şi decât în statele cu o reţea de drumuri dezvoltată şi cu o capacitate de plată pentru acestea mai mare – se menţionează în studiul „Achiziţii finanţate din Fondul Rutier”, lansat astăzi, 23 iulie, de Centrul Analitic Independent Expert-Grup. „În acest context, provocarea este de a asigura o utilizare eficientă a acestor mijloace”, a menţionat directorul de programe Expert-Grup, Dumitru Budianschi, citat de IPN.
Principalele probleme evidenţiate de experţii independenţi sunt legate de planificarea defectuoasă a veniturilor, ceea ce duce la neîncasarea a cel puţin 4 mln lei anual, de modul arbitrar de alocare resurselor din acest fond, de lipsa de transparenţă. Continuă practica utilizării contrar destinaţiei a mijloacelor din Fondul Rutier. Exemple în acest sens servesc construcţia străzilor din cartierul nou al satului Nemţeni, Hânceşti, în valoare de 22 mln lei, şi a zidului de protecţie împotriva zgomotului de pe Şoseaua Hânceşti, Chişinău, în valoare de 3,3 mln lei.
Sergiu Merjan, consultant Expert-Grup, a specificat că atribuirea lucrărilor de reparaţie de către Administraţia de Stat a Drumurilor întreprinderilor societăţii pe acţiuni „Drumuri” trezeşte îndoială în ceea ce priveşte valoarea acestora, precum şi calitatea lucrărilor, în general. „Întreprinderile respective nu sunt în măsură să asigure standardele necesare construcţiei calificate de drumuri”, a subliniat expertul.
Însă cele mai mari probleme au fost depistate în efectuarea lucrărilor de reparaţie şi întreţinere a drumurilor din regiuni (locale). Deciziile de alocare a banilor au mai degrabă un caracter politic, decât unul dictat de necesităţi economice reale, spun experţii. Totodată, calitatea lucrărilor de reparaţie a drumurilor locale lasă mult de dorit.
Viceministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Anatol Usatîi, a căzut de acord cu faptul că modul de utilizare a alocaţiilor pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor locale constituie o problemă. „În sensul că deseori la stabilirea tronsoanelor de drum care urmează a fi reparate nu se consultă opinia autorităţilor publice locale, totul se decide „de la centru”, cea ce nu este corect . În prezent ministerul, Administraţia de Stat a Drumurilor, alte instituţii implicate, agenţi economici din domeniu discutăm despre unele restructurări în activitatea Fondului Rutier, ce va face mai transparentă repartizarea mijloacelor pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor, inclusiv locale. De asemenea, se convine despre accesul mai multor companii la efectuarea lucrărilor finanţate din Fondul Rutier”, a precizat oficialul de la minister.