Capitalul uman influenţat negativ de migraţie şi calitatea educaţiei, experţi
https://www.old.ipn.md/ro/capitalul-uman-influentat-negativ-de-migratie-si-calitatea-educatiei-experti-7967_983090.html
Înrăutăţirea situaţiei capitalului uman din Republica Moldova a fost înfluenţată de factorul migraţiei cetăţenilor moldoveni. Dincolo de avantajul remitenţelor care ajung în ţară şi sunt investite şi în domeniul educaţiei, ţara este părăsită de mai multe persoane cu studii superioare, susţin experţii.
Problema menţionată a fost reflectată în cadrul unui raport de ţară „Privire asupra relaţiei dintre Dezvoltarea Capitalului Uman şi Echitatea în Republica Moldova”, realizat de Centrul analitic independent „Expert-Grup” şi susţinut de Fundaţia Europeană pentru Instruire (ETF), transmite Info-Prim Neo.
Expertul Ana Popa a spus că abilităţile migranţilor moldoveni, obţinute peste hotare , nu pot fi utilizate în Republica Moldova, iar cele obţinute în ţară nu pot fi folosite în străinătate, astfel încât capitalul uman degradează.
O altă problemă menţionată în studiu este diferenţa de echitate în educaţie la capitolul urban-rural. „În mediul rural situaţia este foarte dificilă, nu există profesori pentru toate disciplinele încă de la educaţia de bază, populaţia din mediul rural este mai săracă, astfel copiii nu îşi permit să frecventeze educaţia de bază, sunt obligaţi să lucreze lângă părinţi şi nu se încadrează la studii superioare sau de specializare”, a menţionat expertul.
Raportul reflectă şi problema ineficienţei cheltuielilor în sistemul de învăţământ. „Avem o pondere de 8,2 % din PIB, destul de înaltă în comparaţie cu alte ţări, chiar şi comparativ cu ţările din UE, dar acaestă cotă este ineficientă pentru că avem multe şcoli cu puţini elevi”, a mai spus Ana Popa.
Experţii recomandă în studiu optimizarea numărului de şcoli, dar, în celaşi timp, ca elevii din mediul rural să fie asiguraţi cu transport pentru a se deplasa dintr-o localitate în alta şi să fie făcute investiţii în drumuri.