Dirk Schuebel: Sunt destul de optimist că relaţiile noastre se vor intensifica şi mai mult anul viitor, dacă procesul de reformare va fi menţinut
https://www.old.ipn.md/ro/dirk-schuebel-sunt-destul-de-optimist-ca-relatiile-noastre-se-7965_994633.html
{„Moldova, mai aproape de UE?” Interviu Info-Prim Neo cu şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, Dirk Schuebel, din ciclul „2011: cum a fost şi cum n-a fost}.
[ - Cum se încheie acest an din perspectiva orientării europene a Republicii Moldova?]
- Cred că anul 2011 a fost încă un an plin de succese în relaţiile bilaterale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Am reuşit să obţinem mai multe rezultate pozitive. Aş vrea să menţionez doar că am încheiat în total opt runde de negocieri pe marginea Acordului de asociere şi am reuşit să lansăm negocierile privind Acordul de Liber Schimb, Comprehensiv şi Aprofundat. Chiar ieri (12 decembrie), în cadrul unei întrevederi dintre prim-ministrul Vlad Filat şi Comisarul European pentru Comerţ aceste negocieri au fost lansate în mod oficial. În plus, a fost semnat un acord în domeniul aviaţiei, care a fost negociat cu o viteză record, în doar două runde de negocieri. Sperăm că acest va intra în vigoare începând cu prima parte a anului viitor. De asemenea, am înregistrat progrese substanţiale în dialogul privind liberalizarea regimului de vize. Acestea sunt doar câteva din realizările ale anului 2011. Evident că vom continua să muncim îndeaproape împreună cu Republica Moldova şi sunt destul de optimist că dacă procesul de reformare va fi menţinut, relaţiile noastre se vor intensifica şi mai mult anul viitor.
[ - În urmă cu un an Republica Moldova a început negocierile privind liberalizarea regimului de vize. Ce a obţinut până acum? Putem cataloga termenul de 2012, anunţat de oficialii de la Chişinău, drept unul realist?]
- În primul rând, cred că nimeni nu s-a aşteptat, atunci în iunie 2010 când am lansat negocierile pe marginea liberalizării regimului de vize, ca astăzi să fim deja pe cale de a purcede la cea de-a doua etapă a acestui dialog. Vom trebui să mai aşteptăm un pic, pentru că avem o evaluare de impact în proces de desfăşurare în acest domeniu, care sperăm noi să fie finalizată în prima parte a anului viitor şi, dacă evaluarea va fi una pozitivă, dacă raportul care va fi publicat în scurt timp va fi pozitiv, atunci într-adevăr putem trece la cea de-a doua etapă în prima parte a anului viitor. Dacă va fi sau nu deja un regim liberalizat de vize până la sfârşitul anului viitor, este greu de spus şi nu aş vrea să fac supoziţii cu privire la acest subiect. Ceea ce pot să o constat ca pe un fapt e că au fost înregistrate o mulţime de progrese. Vreau să vă reamintesc originile acestui dialog: de la bun început a fost foarte clar menţionat din partea UE că acest dialog lasă loc de mai multe opţiuni, adică, nu ştim din timp rezultatul – dacă va fi sau nu un regim liberalizat de vize. Cred că astăzi putem spune cu siguranţă că întrebarea nu mai este {[dacă]}, ci {[când]} acest regim liberalizat de vize va fi implementat. Acesta este deja un succes, care se datorează performanţelor foarte bune pe care Republica Moldova le-a înregistrat în ultimul an şi jumătate.
[ - Există riscul ca una din ţările membre ale Uniunii Europene să nu accepte ca cetăţenii Republicii Moldova să circule liber în UE?]
- Este greu de spus în acest moment. Aşa cum am menţionat în răspunsul la întrebarea anterioară, dialogul iniţial în privinţa vizelor a fost unul cu un final deschis. Cred că dacă Moldova va îndeplini toate condiţiile, atunci vom reveni la această întrebare şi sunt optimist că ţările membre pot fi convinse să sprijine un regim liberalizat de vize pentru un termen mediu, cel puţin. Cu toate acestea, Moldova continuă să muncească mult şi noi o sprijinim în aceste eforturi. Vreau aici să pomenesc doar două proiecte importante care au ajutat Republica Moldova în procesul de apropiere de standardele europene. Un proiect a constat în asigurarea grănicerilor cu o reţea ultramodernă de comunicare radio. De asemenea, noi vă ajutăm în continuare în proiectul privind paşapoartele biometrice, care a permis emiterea exclusivă a acestui tip de paşapoarte cetăţenilor începând cu 1 ianuarie.
[ - Cum credeţi că ar putea fi explicată căderea interesului populaţiei Republicii Moldova pentru integrarea europeană, fixată în ultimul sondaj „Barometrul de opinie”? Este vorba despre euroscepticism, de unde a putut apare el?]
- În primul rând, aş vrea să spun că nu mai cred în sondajele din ţara dumneavoastră după ultimele alegeri parlamentare anticipate, pentru că majoritatea sondajelor şi exit poll-urilor au fost total greşite. De aceea trebuie să interpretăm aceste sondaje “cu un pic de sare”, vorba englezilor (IPN: din {lat. cum grano salis}, adică, cu haz). M-aş feri să judec dacă vorbim aici de un rezultat real. Cu toate astea, este clar că noi trebuie să lucrăm continuu asupra imaginii noastre. Aceasta este, de asemenea, şi datoria mea ca ambasador UE în Republica Moldova: noi trebuie să lucrăm prin a informa cetăţenii corect asupra a ceea ce reprezintă UE de fapt, despre situaţia reală şi despre problemele cu care ne confruntăm astăzi în contextul crizei financiare. Am făcut acest lucru aici, bunăoară, prin deschiderea mai multor centre europene de informare în diferite oraşe şi prin contribuirea la crearea unui sistem de Eurocluburi, unde oamenii, tinerii în special, pot discuta despre problemele europene, etc. În plus, evident, încerc şi eu împreuna cu delegaţia pe care o conduc să informăm oamenii cât de mult putem. Pe de altă parte, nu aş exclude că Uniunea Europeană este legată în astfel de sondaje de performanţele Alianţei pentru Integrare Europeană, care deseori utilizează UE în contextul activităţilor pe care le întreprinde. Poate aceasta este o altă întrebare, că ar trebui să se facă o deosebire mai mare între UE ca atare şi munca pe care o face Alianţa pentru Integrare Europeană, care sperăm ca se va încununa de succes, fără îndoială.
[ - Cum influenţează situaţia politică din Republica Moldova dialogul cu Uniunea Europeană? La ce credeţi că ne putem aştepta în perioada imediat următoare şi care sunt aşteptările pentru 2012?]
- Am spus în mai multe interviuri anterioare că ar fi bine ca să fie ales un preşedinte şi să se evite o nouă rundă de alegeri anticipate, pentru că experienţa arată că reformele nu sunt continuate în modul în care au fost efectuate anterior într-o fază pre-electorală. Prin urmare, ar fi bine dacă s-ar alege un preşedinte pe 16 decembrie. Nu ştiu dacă acest lucru se va materializa. La drept vorbind, Moldova a cooperat bine cu UE şi fără un preşedinte. Relaţiile noastre bilaterale nu au fost foarte mult influenţate de acest proces. Cu toate acestea, bineînţeles, am dori să vedem că reformele interne avansează şi, în acest sens, cred că un preşedinte este necesar pentru a echilibra situaţia politică. Într-o situaţie politică stabilă, reformele pot fi mult mai uşor de întreprins în domenii cruciale cum ar fi justiţia şi instituţiile de drept. (Apropo, vom sprijini reforma sectorului justiţiei cu 52 milioane de euro, iar prima tranşă va fi acordată cel mai probabil la sfârşitul anului viitor.) Astfel eu cred că acest lucru va fi o sarcină mare şi pentru anul 2012.
[Dumitriţa Ciuvaga, Info-Prim Neo]