Compania japonezo-germană Sumitomo Electric Bordnetze și-a lansat oficial activitatea în Republica Moldova la sfârșitul anului 2015, iar în toamnă ar putea fi dată în exploatare fabrica de producere a cablajelor pentru industria germană de automobile. Investițiile gigantului în Republica Moldova sunt gestionate de fostul politician Igor Corman care, în cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă, citat de IPN, a declarat că întreprinderea va asigura locuri de muncă pentru 2500 de angajați.
„Investitorii sunt dornici să-și aducă banul atunci când ei văd profit, fac planuri pe termen lung și, în cazul în care și investitorii sunt mulțumiți și sunt mulțumiți și cei care participă în astfel de proiecte, așa cum se zice în engleză „win-win situation”, atunci este un caz de succes. Proiectul în care m-am încadrat acum de vreun an și jumătate este o investiție mare pe care a făcut-o Sumitomo Electric Bordnetze. Are altă amploare și din cauza asta pot să spun că și atenția autorităților – și locale, și centrale – este una bună”, a menționat directorul reprezentanței din Republica Moldova a companiei nipono-germane.
Igor Corman spune, că la decizia de a extinde acest proiect în regiunea Orhei, s-a ținut cont și de infrastructură, apropierea de Chișinău. S-a luat în calcul și căile de acces care există, dar, în primul rând, bazinul forței de muncă, pentru că aceasta este foarte important. Potrivit lui, s-a ținut cont și de faptul că nu sunt alte investiții comparabile în această regiune, astfel s-a mers cu o investiție care este pe cel puțin 20 de ani înainte.
În ceea ce ține de brațele de muncă, Igor Corman a declarat că echipa a fost adunată anul trecut. În câteva săptămâni, angajații trec un training și până acum rezultatele au fost bune, eficiența este înaltă. În acest moment sunt doar 470 de angajați. „Fabrica, care va fi dată în exploatare acum în viitorul apropiat și unde deja începem să transferăm echipamentul, are o suprafață de 27 de mii de metri pătrați. Deci, asta înseamnă capacități mari pentru acest gen de producție, capacități pentru 2500 de locuri de muncă și ne pregătim să organizăm transportul, să aducem oamenii nu doar din orașul Orhei și din satele din vecinătatea imediată, dar și de la o distanță de 20-30 km, dacă va fi cazul. Rămânem optimiști că vom fi în stare, dar nu este un lucru foarte ușor. Satele noastre, cu părere de rău, pustiesc. Noi sperăm că pe cei care au mai rămas să-i ținem la fața locului și nu-i ții doar cu promisiunea, dar îi ții cu condițiile”, a spus Igor Corman.
Directorul reprezentanței a menționat că investitorii nu se vor limita doar la fabrica din Orhei și deja există discuții privind identificarea unei a doua locații. Potrivit lui, pentru ca un astfel de proiect să fie de succes, este nevoie de implicarea a circa cinci mii de oameni. Igor Corman a declarat că acest gen de afacere reprezintă o șansă pentru Moldova așa cum a fost valul textilelor prin anii ’90, fiindcă este o industrie prosperă în Europa și în lume și tot ceea ce este conex cu construcția de automobile, cablajele, în primul rând, este un lucru de durată.
Potrivit lui Igor Corman, compania are deja câțiva concurenți pe piața moldovenească în acest domeniu. Printre aceștia se numără Draexlmaier, care este de mai mulți ani în Moldova, în Zona Economică Bălți, Fugikura, care este de nudemult în Chișinău. De asemenea, este vorba despre Introscop-ul, care lucrează pentru Leoni ca subcontractor și pentru Sumitomo Electric Bordnetze.