logo

Mai puțini elevi cred că o femeie trebuie să tolereze violența pentru a-și păstra familia


https://www.old.ipn.md/ro/mai-putini-elevi-cred-ca-o-femeie-trebuie-sa-tolereze-violenta-pentru-a-si-pastr-7967_1035515.html

Elevii care au urmat disciplina opțională „Relaţii armonioase în familie” au învățat să identifice semnele manipulării şi ale abuzului într-o relație, schimbându-și atitudinea față de violența în cuplu și rolurile partenerilor într-o relație. Adolescenții au fost chestionați în cadrul unui studiu tematic elaborat la comanda Centrului Internațional „La Strada” și făcut public astăzi, 5 iulie, în cadrul unei conferințe de presă la IPN.

Directoarea Centrului de Investigaţie şi Consultanţă „Sociopolis”, Diana Cheianu-Andrei, a remarcat că, dacă până la predarea disciplinei o parte din adolescenți în alegerea partenerei sau a partenerului acordau atenție aspectului fizic, datele cercetării finale arată că aceștia au devenit mai informați referitor la aspectele ce trebuie să le cunoască despre partener și au înțeles că trebuie să vadă lucrurile în ansamblu. La fel, a crescut numărul elevilor care nu mai cred că o femeie trebuie să tolereze violența pentru a-şi păstra familia.

„Problema discutării viitoarelor relații, creării unei familii armonioase din păcate nu este o tradiție sau ceva obișnuit în Republica Moldova, lucrul acesta se face în foarte puține cazuri. Și cadrele didactice, și elevii au menționat că disciplina este binevenită, utilă, ar fi chiar „abecedarul vieții de familie” și ar fi o disciplină care le prefigurează viitorul”, a remarcat Diana Cheianu-Andrei.

Dor în 12% din familiile din Moldova se discută cum ar trebui să fie creată o familie armonioasă. Majoritatea părinților nici nu vor să audă despre discutarea problemelor de violență în cadrul disciplinei de educație civică care se predă în școală. „Familiile armonioase și durabile pe care și le vor crea tinerii în viitor trebuie să fie o preocupare a statului și a școlii”, a spus Diana Cheianu-Andrei.

Înainte de predarea disciplinei, opt din zece tineri chestionați considerau că femeia trebuie să știe a găti și să-i placă să facă curățenie. La acest capitol cercetarea de la final de an demonstrează schimbări de percepție privind rolurile în familie. Schimbările sunt mai semnificative la elevii care au audiat disciplina, în comparație cu cei care nu au audiat-o. Acum mai mulți elevi cred că este important ca „o bună gospodină” să aibă părere proprie și a scăzut numărul elevilor care puneau accentul pe frumusețe, pe „iertarea” soțului atunci când își jignește soția și pe obligația femeii de a face curățenie.

La fel, dacă înainte de audierea disciplinei o bună parte dintre elevi credeau că o fată care locuiește împreună cu un băiat până la căsătorie este de o purtare ușoară, la sfârșitul anului școlar majoritatea elevilor nu mai sunt de acord cu această afirmație. Tinerii au renunțat la unele stereotipuri ce țin de viol,  astfel că tot mai puțini tineri cred că, dacă este îmbrăcată sumar, fata este de vină pentru că a provocat violul.

Cercetarea a fost făcută după primul an de predare a disciplinei „Relații armonioase în familie” în 21 de școli și licee de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Pentru elaborarea studiului au fost organizate mai multe discuții de tip Focus Grup și au fost chestionați peste 800 de elevi și 288 de părinți.