Ministrul Educaţiei: „Conducerea Academiei manifestă un interes exagerat pentru menţinerea monopolului asupra gestionării banilor publici destinaţi cercetării ştiinţifice”
https://www.old.ipn.md/ro/ministrul-educatiei-conducerea-academiei-manifesta-un-interes-exagerat-pentru-me-7967_983031.html
„Conducerea Academiei manifestă un interes exagerat pentru menţinerea monopolului asupra gestionării, după bunul plac, a banilor publici destinaţi cercetării ştiinţifice”, a declarat ministrul Educaţiei, Leonid Bujor, solicitat de Info-Prim Neo să comenteze recenta declaraţie a preşedintelui Academiei de Ştiinţe a Moldovei (AŞM), Gheorghe Duca. Ministrul a apreciat poziţia preşedintelui AŞM „drept o încercare de a bloca un proces vital pentru Republica Moldova de ajustare a cadrului legal şi normativ în domeniu la standardele europene, proces tergiversat în mod intenţionat timp de mai mulţi ani.”
Într-o declaraţie difuzată la sfârşitul săptămânii trecute, Gheoghe Duca, Preşedintele AŞM a adus critici dure proiectului Codului Educaţiei, invocând în sprijinul poziţiei sale ceea ce a numit „iniţiativa înţeleaptă a prim-ministrului Vlad Filat privind introducerea unui moratoriu asupra actualului proiect al Codului Educaţiei”.
„Ne vedem obligaţi să specificăm din start, că Ministerul Educaţiei nu se consideră parte beligerantă pentru a institui un „moratoriu”, deoarece discuţiile pe marginea proiectului Codului Educaţiei fac parte dintr-un dialog firesc şi civilizat între componentele unei societăţi pentru care toleranţa este un principiu de bază”, a spus ministrul Bujor.
Ministrul Educaţiei infirmă, totodată, existenţa vreunei indicaţii a premierului Vlad Filat privind introducerea moratoriului asupra proiectului Codului, considerând că scoaterea din context a unor expresii şi utilizarea acestora în mod tendenţios scoate în vileag folosirea de către conducerea forului academic a unor instrumente improprii unei instituţii în care primează adevărul şi credibilitatea. „Dimpotrivă, dezbaterile asupra proiectului Codului Educaţiei au fost lansate oficial pe 21 aprilie, în cadrul unei acţiuni la care a fost prezent şi primul ministru al Republicii Moldova. Iar în ziua în care a fost făcută publică Declaraţia conducerii Academiei, în cadrul Ministerului Educaţiei se afla în vizită de lucru expertul internaţional Maguir Balint a cărui misiune viza examinarea proiectului Codului Educaţiei. Respectivul proiect de document a fost supus discuţiilor în cadrul a sute de întâlniri organizate în majoritatea şcolilor, liceelor, gimnaziilor, şcolilor profesionale, în toate universităţile din ţară” , declară ministrul.
Potrivit lui Leonid Bujor, Ministerul Educaţiei aşteaptă de la societate, de la instituţiile implicate direct sau indirect în procesul de educaţie, opinii care ar aduce îmbunătăţiri documentului supus dezbaterilor, mizând, înainte de toate, pe sinceritatea celor antrenaţi în discuţie şi pe spiritul de responsabilitate al acestora.
„Spre regret şi spre deosebire, adoptarea Codului Ştiinţei şi Inovării a avut loc într-o lipsă totală de transparenţă şi cu neglijarea ştiinţei universitare şi de ramură, care astăzi au nevoie de sprijinul statului, de acces egal la resursele de dezvoltare. Conducerea Academiei manifestă un interes exagerat de a păstra în continuare monopol asupra gestionării, după bunul plac, a banilor publici destinaţi cercetării ştiinţifice”, a declarat ministrul Educaţiei.
Leonid Bujor spune că structura de gestionare a mijloacelor destinate cercetării, care va activa sub egida Guvernului, trebuie să devină un organism independent de instituţiile abilitate cu cercetare ştiinţifică, care va asigura condiţii echitabile pentru cercetarea ştiinţifică academică, universitară şi de ramură.
„Tocmai din acest motiv, alăturat altor cauze extrem de importante, Ministerul Educaţiei, prin politicile pe care le promovează, prin elaborarea şi promovarea Codului Educaţiei, îi imprimă domeniului educaţiei caracter prioritar. Ca şi pedagogii, ca şi medicii, ca şi inginerii, savanţii nu se nasc în academii. Ministerul Educaţiei nu va accepta situaţii în care universitatea este abilitată doar cu drept de educaţie, fără cercetare, atribuindu-i-se un statut inferior celui pe care îl merită”, spune ministrul Educaţiei.
El crede că, totuşi, cele întâmplate se vor încadra „în definiţia simplă a unui ordinar incident regretabil, iar mediul academic din ţara noastră îşi va orienta înţelepciunea care o caracterizează în serviciul ţării, dar nu în sprijinul unor interese de grup. Aşa cum au făcut-o, bunăoară, rectorii universităţilor din Moldova în Declaraţia Consiliului rectorilor publicată recent. Ministerul Educaţiei rămâne în continuare fidel intereselor societăţii şi depune maximum de eforturi pentru bună organizare a procesului educaţional şi de cercetare ajustat la cerinţele şi rigorile europene”.
Leonid Bujor declară că „decizia finală asupra examinării şi adoptării Codului Educaţiei va fi luată de toate componentele Alianţei pentru Integrare Europeană după largi consultări publice şi nu în interes de grup”.