logo

Registrul electronic al alegătorilor, susţinut de peste 90% din respondenţi


https://www.old.ipn.md/ro/registrul-electronic-al-alegatorilor-sustinut-de-peste-90-din-respondenti-7967_978953.html

La alegerile parlamentare ordinare din 2013 listele de alegători vor fi în format electronic, nu pe suport de hârtie ca în prezent. Această modalitate va fi posibilă odată cu aplicarea la nivel naţional a sistemului informaţional-automatizat „Registrul electronic al alegătorilor”, transmite Info-Prim Neo. Sistemul dat a fost încercat la alegerile locale noi din 15 noiembrie în două localităţi din raionul Ştefan Vodă – în satele Ştefăneşti şi Semionovca, în cadrul unui proiect pilot implementat de Comisia Electorală Centrală (CEC) şi PNUD Moldova. Eugeniu Ştirbu, preşedintele CEC, a menţionat la 17 noiembrie în cadrul unei conferinţe de presă că proiectul pilot a fost implementat cu succes şi că sistemul va fi testat la fiecare alegeri noi până în 2013, pentru a vedea care sunt capacităţile lui calitative şi de securitate. În scopul aprecierii sistemului automatizat de către alegători, compania sociologică CBS AXA a efectuat şi un sondaj la ieşirea din secţiile de votare la aceste alegeri. Astfel, 91,4 % din respondenţi s-au pronunţat în favoarea listelor electronice a alegătorilor şi doar 4% din cei chestionaţi s-au arătat nemulţumiţi. Iurie Ciocan, secretarul CEC, a spus că utilizarea registrului electronic va spori transparenţa procesului electoral prin compilarea unei liste generalizate a funcţionarilor electorali din secţiile de votare deschise în ziua alegerilor şi a observatorilor acreditaţi. Acelaşi mecanism va fi utilizat şi la secţiile de votare din străinătate. Conducerea CEC a mai specificat că prin intermediul acestui sistem automatizat va fi exclusă posibilitatea votării duble de către cetăţeni. Iurie Ciocan a mai spus că în acest sens fiecare secţie de votare va trebui asigurată cu calculatoare şi conexiune la internet. În paralel cu aplicarea registrului electronic va fi modificat şi Codul electoral, astfel încât legea să fie adusă în concordanţă cu cerinţele noi. Proiectul pilot a sistemului informaţional-automatizat „Registrul electronic al alegătorilor” a fost implementat de către CEC cu suportul proiectului „Suport electoral pentru Moldova” al PNUD Moldova/UE. 33 mln euro au fost din partea PNUD şi 6 mln lei din partea Guvernului R. Moldova.