Bugetul de stat va suporta pierderi colosale de pe urma punerii în aplicare a Pachetului Agricol votat recent de Parlament şi nu-i va ajuta aproape deloc pe agricultori. De această părere sunt experţii de la Institutul de Politici şi Reforme Europene (IRPE), transmite IPN.
Conform estimărilor experţilor, pierderile statului s-ar putea ridica la peste 200 de milioane de lei în decursul a 3 ani. „În condiţiile scăderii veniturilor bugetare, oferirea facilităţilor fiscale nu poate fi justificată şi gaura nouă creată în buget va trebui să fie acoperită din contul celorlalţi cetăţeni”, se menţionează într-o notă analitică a IRPE.
Pe lângă promovarea unui comportament preferenţial faţă de un grup de agenţi economici, introducerea creditului agricol doar pentru sistemul bancar, fără ca acesta să fie valabil şi pe segmentul organizaţiilor de microfinanţare, dă dovadă de atitudinea părtinitoare a Parlamentului faţă de bănci, afirmă experţii.
În concluzie, experţii IRPE susţin că, dacă Guvernul nu va elabora un mecanism eficient şi funcţional, care să acopere toate pierderile suportate de bănci în procesul de acordare a creditului agricol, se va atinge obiectivul exact invers celui intenţionat: băncile vor înceta definitiv să finanţeze agricultorii. Drept soluţii de alternativă, IPRE propune crearea unui fond de garanţie pentru agricultori, oferirea subvenţiilor directe la plata dobânzii pentru agricultorii care accesează credite pentru irigare, precum şi punerea în aplicare a programelor existente.
Pachetul de modificări legislative în vederea susţinerii agricultorilor a fost votat la 30 iulie, în prima lectură. Acesta prevede aplicarea cotei zero, pe 3 perioade fiscale consecutive, începând cu 1 ianuarie 2015, la plata impozitului pe venit pentru agenţi economici din agricultură, indiferent de forma juridică de organizare. De asemenea, se instituie creditul agricol – credit acordat de către băncile comerciale în colaborare cu Fondul de Stat de Garantare a Creditelor, la o rată a dobânzii flotantă, calculată din rata de bază stabilită de Banca Naţională a Moldovei, diminuată cu 5%. Pachetul prevede şi prevede facilităţi fiscale pentru bănci, şi anume diminuarea impozitului pe venit datorat bugetului cu mărimea venitului ratat ca rezultat al acordării creditelor preferenţiale în sectorul agricol.