logo

Vaccin împotriva promovării interselor personale de către funcţionarii publici


https://www.old.ipn.md/ro/vaccin-impotriva-promovarii-interselor-personale-de-catre-functionarii-publici-7967_979765.html

Centrul pentru Analiza şi Prevenirea Corupţiei (CAPC) a salutat, în cadrul unei conferinţe de presă, trecerea la sistemul privat de prestare a activităţilor de executare a deciziilor judecătoreşti, notează Info-Prim Neo. Într-un raport de expertiză, CAPC constată că problema cu care se confruntă Republica Moldova prin neexecutarea deciziilor judecătoreşti, face inutilă activitatea instituţiilor judecătoreşti. Proiectul de Lege privind organizarea activităţii de executare silită anunţă reforme în domeniu pe care alte ţări cum sunt Lituania, România, Letonia, Estonia, Bulgaria, le-au operat deja după ce s-au confruntat cu probleme similare celor pe care le are acum de rezolvat Republica Moldova. Galina Bostan, directorul CAPC, a declarat că „prin adoptarea proiectului de lege, competenţa privind controlul activităţii executorilor judecătoreşti va fi transferată de la Ministerul Justiţiei către Uniunea Naţională a Executorilor, aceasta fiind formată prin includerea tuturor executorilor judecătoreşti. În acelaşi timp, MJ a păstrat unele competenţe cât priveşte eliberarea licenţei, suspendarea şi încetarea activităţii executorului, răspunderea disciplinară a acestuia.” În contextul dat, CAPC recomandă ca executorii care au profesat asemenea activităţi până la reformarea sistemului să nu fie supuşi examenului, aşa cum ei au demonstrat deja că posedă calităţile şi cunoştinţele cerute de statutul executorului.Solicitat de Info-Prim Neo, purtătorul de cuvânt al MJ, Tatiana Paşcovschi, a precizat că examinarea va fi obligatorie pentru toate persoanele care vor dori să deţină funcţia de executor judecătoresc fără nici o excepţie. Această procedură este instituită pentru a evita accesul în meserie a persoanelor compromise si care nu corespund cerinţelor profesionale şi etice cerute de lege. În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă CAPC a prezentat şi raportul de expertiză a proiectului de Lege cu privire la Comisia Principală de Etică, structura şi modul de funcţionare a acesteia. Cristina Cojocaru, unul dintre autorii expertizei, a spus că „principala obiecţie a CAPC se referă la termenul prevăzut pentru efectuarea controlului declaraţiei de interese personale, care nu este suficient pentru îndeplinirea atribuţiei date”. „Practic, autorii proiectului de lege repetă greşeala comisă în procesul elaborării şi adoptării actelor privind activitatea comisiilor de control a declaraţiilor de venituri şi proprietăţi, a declarat Cojocaru. Volumul de lucru care îi revine Comisiei de Etică este de 22 mii de declaraţii care urmează a fi examinate în doar 15 zile.” Autorii raportului susţin că, potrivit informaţiei de care dispun, Comisia de Etică va începe să activeze de la 1 martie 2010, va avea cinci membri cu mandat pe un termen de patru ani, iar bugetul instituţiei va constitui puţin peste două milioane de lei. Proiectul de lege supus expertizei presupune că declaraţiile de interese vor fi depuse în baza unui model. La ora actuală, nu există un asemenea model de declaraţie. Potrivit documentului, declaraţiile de interese vor fi depuse de absolut toţi funcţionarii publici în primele zile de exercitare a funcţiei ca, ulterior, datele să fie reconfirmate sau infirmate printr-o altă declaraţie. O asemenea declaraţie urmează a fi depusă şi în situaţiile care anunţă conflicte de interese. Funcţionarii vor fi obligaţi să declare dacă au alte activităţi retribuite, dacă sunt fondatori sau acţionari în alte unităţi, dacă au relaţii cu diverse organizaţii internaţionale, alte date care în anumite situaţii ar face ca interesele personale să prevaleze asupra interesului public, transmite Info-Prim Neo.