Experţii se pronunţă pentru descurajarea prin taxe majore a parcării în centrul oraşului
Experţii Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, se pronunţă pentru descurajarea prin taxe majore a parcării în centrul oraşului. Un cost de parcare descurajator în centrul oraşului ar fi de cel puţin 20-30 de lei.
Analistul economic, Veaceslav Ioniţă a declarat miercuri, 31 octombrie, în cadrul prezentări studiului „Parcările şi parcajele: o problema stringenta pentru municipiul Chişinău", că autorităţile municipale ar trebui la moment să abordeze o politică foarte clară legată de două direcţii principale: descurajarea venirii şi parcării autoturismelor în centrul oraşului prin taxe majore, practică utilizată în toate capitalele Uniunii Europene, şi determinarea agenţilor economici de a crea parcări pentru angajaţi.
Descurajarea parcării ar conduce la reducerea transportului în centrul capitalei, iar determinarea agenţilor economici de a crea parcaje pentru angajaţi ar scoate de pe umerii municipalităţii o parte a problemei.
De asemenea, experţii sugerează autorităţilor să soluţioneze problema parcărilor de noapte prin intermediul Asociaţiilor în condominiu. Astfel, asociaţiilor de locatari li se va da posibilitatea să soluţioneze singuri problema parcărilor din jurul blocurilor de locuinţe şi, în plus, să-şi asigure venituri stabile.
La moment, afirmă Ioniţă, autorităţile publice locale sunt interesate în ajutorul experţilor în ceea ce priveşte organizarea logistică a procesului de soluţionare a problemei parcărilor în municipiu. Angajaţi din structurile Primăriei au fost ghidaţi în procesul de elaborare a studiului nominalizat, li s-au organizat călătorii în România în vederea vizualizării situaţii în domeniu din ţara vecină şi preluării de experienţă. Va urma elaborarea mai multor studii legate de impactul lipsei parcajelor în municipiu, de costurile pentru parcare pe care oamenii ar fi gata să le achite. De asemenea, vor fi atraşi experţi din România, care să ajute responsabilii de la Primărie în atragerea investiţiilor europene în acest domeniu. Totodată, cu suport străin va fi elaborat un studiu de fezabilitate care să aprecieze costurile pentru soluţionarea problemei parcajelor în municipiu.
Toate aceste activităţi vor fi finalizate în următoarele trei-patru luni, după care autorităţile locale vor trebui doar să ia decizii politice privind organizarea de parcaje cu plată şi eliberarea autorizaţiilor pentru agenţii economici. Deşi astfel de decizii se iau mai greu de către autorităţile locale, pentru că stabilirea sau majorarea oricăror taxe nu arată bine din punct de vedere politic, Veaceslav Ioniţă, spune că presiunea din partea societăţi civile legată de această problemă va fi mare, iar Consiliul municipal Chişinău va fi obligat să-şi modifice politica şi viziunea de dezvoltare a municipiului.
