Asociaţia „Moldova Apă-Canal” propune sancţionarea consumatorilor care nu vor respecta cerinţele tehnice la postarea apeductelor. Asociaţia pregăteşte o iniţiativă legislativă în acest sens după ce, în iarna curentă, s-a înregistrat un număr record de branşamente îngheţate, transmite Info-Prim Neo.
Directorul executiv al Asociaţiei „Moldova Apă-Canal”, Iuri Nistor, a declarat miercuri, 14 martie, la o conferinţă de presă, că de cele mai dese ori din cauza unui singur branşament îngheţat la un consumator rămân fără apă străzi întregi, iar furnizorii suportă cheltuieli enorme pentru reabilitarea sistemului.
Iuri Nistor a menţionat că doar într-un singur raion, la Ciadîr Lunga, pagubele provocate de îngheţarea conductelor au fost estimate la 400 de mii de lei. Directorul spune că fiecare consumator trebuie să-şi asume consecinţele în cazul în care nu respectă cerinţele tehnice şi acest lucru trebuie prevăzut în contractul cu furnizorul.
Pe lângă cheltuielile enorme pentru dezgheţarea apeductelor, apar riscuri noi. În momentul în care apa din ţevi se dezgheaţă conductele pot ceda sub presiune, fapt ce poate duce la majorarea numărului de scurgeri.
Pentru a preveni situaţiile de îngheţ, este nevoie ca să se implice nu doar furnizorul, ci şi consumatorii. Experţii recomandă consumatorilor să pozeze conductele la adâncimea prevăzută. O măsură necesară este şi termoizolarea conductelor. Specialiştii mai recomandă ca, în cazul temperaturilor joase, apa să fie lăsată să curgă în continuu, pentru a nu permite îngheţarea ei.
În urma gerurilor din luna ianuarie, doar în municipiul Chişinău au îngheţat circa 2500 de branşamente.