Comisia Electorală Centrală (CEC) a stabilit programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor de organizare şi desfăşurare a alegerilor în Parlamentul Republicii Moldova, transmite IPN.
De pe 1 până pe 30 octombrie, este perioada de desemnare a candidaţilor în alegerile parlamentare. Începând cu 1 octombrie, vor fi eliberate şi listele de subscripţie în susţinerea candidaţilor independenţi.
În perioada 3 - 30 octombrie, are loc depunerea documentelor pentru înregistrarea candidaţilor la alegeri. În ziua în care doi sau mai mulţi candidaţi au depus actele spre înregistrare o comisie va trage la sorţi pentru determinarea ordinii de înscriere în buletinul de vot a candidaţilor.
Ziua de 6 noiembrie este termenul-limită de înregistrare a candidaţilor desemnaţi în alegeri. Până la 7 noiembrie se publică integral lista candidaţilor înregistraţi şi transmiterea acesteia către fiecare secţie de votare după constituirea ei.
Până la 22 noiembrie, concurentul electoral poate solicita unele modificări pe lista de candidaţi. Este vorba de înlocuirea unui candidat din lista înregistrată prin retragerea acestuia şi desemnarea unui alt candidat; schimbarea locului de ordine sau excluderea candidatului din lista înregistrată; şi retragerea listei de candidaţi.
În termen de 3 zile de la data înregistrării concurentului electoral, va fi stabilit minimul de locuri de afişaj electoral şi minimul de localuri pentru desfăşurarea întâlnirilor cu alegătorii. Agitaţia electorală se va efectua până la 28 noiembrie.
La compartimentul „Susţinerea financiară a campaniilor electorale”, în program este menţionat că, până la 6 octombrie, CEC va stabili plafonul mijloacelor financiare care poate fi virat în fondul electoral al concurentului. După înregistrarea concurenţilor electorali, aceştia vor deschide la bancă contul speciale „Fond electoral”. Iar o dată la 2 săptămâni după înregistrarea concurentului electoral, acesta va prezenta către CEC rapoartele financiare care trebuie să conţină informaţii referitoare la veniturile şi cheltuielile conform destinaţiei.
La compartimentul „Liste electorale”, până pe 20 octombrie, alegătorii aflaţi în străinătate vor depune declaraţii online privind înregistrarea prealabilă a alegătorilor din afara ţării. Până la 30 octombrie, alegătorii vor declara locul nou de şedere la organele administraţiei publice locale.
Referitor la „Buletinul de vot”, până la 11 noiembrie, va fi adoptată hotărârea privind aprobarea modelului şi textului buletinului de vot pentru alegerea Parlamentului. Până la 14 noiembrie, va fi aprobat tirajul buletinelor de vot necesar pentru efectuarea votării în fiecare secţie de votare. Până la 26 noiembrie, vor fi tipărite buletinelor de vot.
La compartimentul „Alegeri”, în ziua de 30 noiembrie, se va putea efectua votarea de la ora 07.00 până la ora 21.00. După caz, se va prelungi, cu cel mult 2 ore, termenul votării pentru a le permite alegătorilor care stau în rând la secţia de votare respectivă să-şi realizeze dreptul de vot.
Până la 10 decembrie, vor fi prezentate Curţii Constituţionale documentele electorale privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor, rezultatelor totalizării voturilor pe ţară pentru confirmarea rezultatelor alegerilor, validarea mandatelor şi confirmarea listei candidaţilor supleanţi. Până la 22 decembrie, inclusiv, are loc confirmarea sau infirmarea legalităţii alegerilor Parlamentului Republicii Moldova, validarea mandatelor deputaţilor aleşi, confirmarea listei candidaţilor supleanţi. În 24 de ore de la primirea actelor de la Curtea Constituţională, va publica rezultatelor finale ale alegerilor. După confirmarea legalităţii alegerilor, vor fi tipărite şi eliberarea legitimaţiilor deputaţilor aleşi.
