Proprietarii de vile vor primi vize de reşedinţă în cazul în care locuiesc permanent în aceste imobile
Premierul Vasile Tarlev a criticat, în şedinţa de miercuri, 17 ianuarie, a Guvernului Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru care nu a propus soluţii pentru situaţia proprietarilor de vile, care locuiesc permanent în aceste imobile şi nu sunt puşi la evidenţă. Potrivit premierului, aceşti cetăţeni „au incomodităţi la alegeri… şi în multe alte domenii”.
Potrivit premierului, “Agenţia n-a făcut propuneri cu privire la construcţia vilelor în raza localităţilor municipale şi săteşti. Au fost construite palate, în special în jurul municipiului Chişinău, în care proprietarii locuiesc permanent şi nu au viză de reşedinţă nicăieri”. Tarlev a dispus crearea unui grup de lucru, condus de ministrul Administraţiei Locale, Vitalie Vrabie, să urgenteze elaborarea propunerilor pentru soluţionarea acestei situaţii.
Deşi a menţionat că Agenţia a întreprins „acţiuni consecvente”, a contribuit la perfecţionarea cadrului normativ şi legislativ, a continuat reforma funciară etc., premierul a fost nemulţumit de faptul că Planul de evaluare a bunurilor imobile a fost executat doar la nivel de 75%, că Agenţia a făcut prea puţin pentru crearea cadrului legal de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului de cele de proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, a admis cazuri de încălcare a disciplinei. De asemenea, Agenţia a fost criticată pentru neelucidarea erorilor admise la întocmirea planului cadastral, pentru corectarea căruia statul va suporta cheltuieli în valoare de 10 mil. de lei, şi nu a respectat legislaţia în vigoare în privinţa construcţiilor capitale ridicate pe teritoriile agricole fără modificarea destinaţiei acestora.
Potrivit raportului Agenţiei, în ultimii doi ani, au fost efectuate lucrări pentru corectarea erorilor comise la împroprietărirea ţăranilor cu pământ - 52 mii în anul 2005 şi 41,5 mii în 2006. De asemenea, specialiştii Agenţiei au corectat până la 100 mii greşeli comise la implementarea programului “Pământ”, dintre care pentru 15 mii greşeli cheltuielile au fost suportate de la bugetul de stat (300 mii lei), iar pentru celelalte - din contul unui program USAID.
Au fost continuate lucrările ce ţin de cadastrul funciar şi imobiliar, cu scopul dezvoltării pieţei funciare şi imobiliare şi extinderii bazei impozabile. Până la 1 ianuarie 2006, au fost finalizate lucrările cadastrale în 606 localităţi din 1555 preconizate, înregistrându-se astfel circa 4200 de bunuri imobile.
Au fost continuate lucrările de creare a Registrului unităţilor administrativ-teritoriale şi a străzilor din localităţile RM, fiind executate lucrări de stabilire a hotarelor şi a intravilanului pentru 461 de localităţi. Pe parcursul ultimilor doi ani, au fost executate şi lucrări de delimitare şi demarcare a frontierei de stat, evaluate la 14,7 mil. lei.
