Guvernul a aprobat modificări la Legea privind achizițiile publice, care transpun recomandările Directivei 2014/ 24UE, transmite IPN. Potrivit Ministerului Finanțelor, se stabilește un cadru regulator mai complex în domeniul achizițiilor publice, dar totodată mai aplicabil, deoarece oferă claritate mai multor noțiuni, concepte.
Autoritatea contractată, înainte de inițierea procedurii de atribuire, va avea dreptul de a organiza consultări ale pieţei prin comunicarea cu experţi independenţi, autorităţi publice sau operatori economici, inclusiv organizaţii reprezentative ale acestora, cu condiţia ca această comunicare să nu aibă ca efect denaturarea concurenței.
Un alt aspect prevăzut este facilitarea comunicării electronice în sistemul de achiziție, prin stabilirea unor instrumente electronice. Se introduce conceptul DUAE, care reprezintă Documentul Unic de Achiziţii European, furnizat electronic prin utilizarea formatului standard stabilit de Comisia Europeană. Acesta constă în declarația pe propria răspundere a operatorului economic cu privire la îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie.
O altă prevedere ține de introducerea unor concepte noi în ceea ce privește criteriile de atribuire în domeniul achizițiilor publice. Conform Legii privind achizițiile publice (din 2015), criteriul de atribuire poate fi: fie oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic, fie preţul cel mai scăzut. Modificările aprobate propun următoarele criterii de atribuire: preţul cel mai scăzut, costul cel mai scăzut, cel mai bun raport calitate-preţ și cel mai bun raport calitate-cost. Respectiv, se stabilesc noi criterii care au la bază eficiența achiziției pe termen lung, îmbinând aspecte atât de calitate, cât și de cost.
Proiectul de lege dezvoltă și conceptul de achiziții durabile, prin includerea termenului „ciclul de viață”, care se referă la toate etapele achiziției și care extinde spectrul analizei eficienței unei achiziții, prin prisma întregului ciclu, începând de la etapa de producție și finalizând cu etapa de eliminare/curățare a bunului/amplasamentului și încheierea serviciului sau a utilizării bunurilor.
Documentul stabilește noi tipuri de proceduri de achiziție, în conformitate cu cadrul normativ comunitar, și anume: achiziție în cazul serviciilor sociale şi altor servicii specifice, parteneriat pentru inovare, iar ca modalitate specială de atribuire, catalogul electronic. Aceste modalități de realizare a achizițiilor publice au drept scop reglementarea unor proceduri particulare a achizițiilor publice, iar cataloagele electronice vin să faciliteze achizițiile electronice.
Reprezentanții societății civile care au participat la dezbaterile legii nominalizate dau o notă pozitivă proiectului. Totuși, sugerează completarea articolului 43 cu următoare clauză: „Dosarul achiziției publice este un document public și poate fi oferit, la solicitare, oricărei persoane interesate, după finalizarea procedurii de achiziție. Limitarea accesului la dosarul achiziției publice poate avea loc doar în baza legislației privind secretul de stat sau a celei privind secretul comercial. În opinia reprezentanților societății civile, această prevedere va asigura transparența achizițiilor publice.