Doar o singură persoană care a încălcat legislaţia privind gestionarea şi utilizarea mijloacelor publice a fost sancţionată

Neexaminarea adecvată a încălcărilor legislaţiei şi neaplicarea în mai multe cazuri a sancţiunilor în privinţa persoanelor vinovate de comiterea încălcărilor la gestionarea şi utilizarea mijloacelor publice sunt câteva dintre obiecţiile formulate în studiul privind executarea hotărîrilor Curţii de Conturi şi integritatea auditorilor acesteia, efectuat de Transparency International – Moldova (TI-Moldova) şi prezentat luni, 2 noiembrie, publicului larg, transmite Info-Prim Neo. Studiul cuprinde rezultatele monitorizării executării a trei hotărâri ale Curţii de Conturi şi ale sondajului reprezentanţilor a 44 instituţii din capitală de nivel central şi nivel local privind calitatea controlului, auditului intern şi extern şi integritatea auditorilor Curţii de Conturi. Potrivit lui Efim Obreja, expert TI – Molodva şi autorul studiului, instituţiile publice respective au executat doar parţial deciziile Curţii de Conturi. În pofida multiplelor încălcări depistate, doar un singur angajat de la Fondul republican de susţinere a populaţiei a fost pedepsit disciplinar, dar nici unul administrativ sau penal. Sondajul de opinie a arătat că 52% din reprezentanţii instituţiilor publice apreciază înalt obiectivitatea auditorilor Curţii de Conturi, 64% consideră nivelul de profesionalism al acestora înalt. 84% sunt de părere că ei dau dovadă de o atitudine amabilă şi respectuoasă faţă de reprezentanţii instituţiilor controlate, 80% afirmă că nu cunosc cazuri de utilizare de către auditorii Curţii de Conturi a funcţiei în scopuri personale. Alte date relevante. Circa 28% din respondenţi susţin că Curtea de Conturi asigură doar parţial confidenţialitatea informaţiei, 48% sunt de părere că independenţa şi imparţialitatea auditorilor este medie şi joasă, 20% consideră că acţiunile şi deciziile CC ar putea fi influenţate de demnitari şi politicieni, 8% afirmă că ştiu despre cazuri de corupţie sau situaţii de conflicte de interese în activitatea CC. Studiul recomandă asigurarea independenţei Curţii de Conturi şi reprezentanţilor acesteia în luarea deciziilor, introducerea de responsabilităţi şi sancţiuni pentru utilizarea informaţiei obţinute de către auditori în scopuri personale, informarea publicului despre măsurile întreprinse pentru executarea deciziilor CC, implementarea sistemului de control intern în instituţiile publice, reducerea duratei auditului Curţii de Conturi şi extinderea timpului acordat instituţiilor publice pentru studierea raportului CC şi avizarea acestuia. Ala Popescu, preşedintele Curţii, a menţionat că CC îşi propune să fie un partener fidel în combaterea corupţiei pentru TI-Moldova, studiul prezentat, efectuat la comanda CC , fiind o dovadă a faptului că instituţia pe care o conduce recunoaşte necesitatea colaborării cu societatea civilă şi că un principiu de bază în activitatea Curţii este transparenţa. De asemenea, s-a referit la necesitatea de a perfecţiona legislaţia şi de a exclude imperfecţiunile, precum şi rolul Curţii de Conturi în acest proces, neadmiterea de către guvern şi alte autorităţi publice a hotărîrilor şi dispoziţiilor ce contrazic actele legislative în vigoare. [Notă Info-Prim Neo]: Studiul se referă la decizia CC din 18.12. 2007 privind raportul asupra rezultatelor legalităţii acordării creditelor preferenţiale unor categorii de populaţie, la decizia din 19.12. 2007 privind raportul asupra reviziilor făcute la ambasadele R. Moldova şi la decizia din 21.02.2008 privind raportul asupra formării şi utilizării mijloacelor Fondului republican şi fondurilor locale de susţinere a populaţiei.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.