FMI evidenţiază factorii de menţinere a stabilităţii macroeconomice în Moldova

Reducerea treptată a deficitului bugetar până la un nivel compatibil cu asistenţa oficială disponibilă pe termen mediu este una dintre recomandările misiunii FMI, care în perioada 22-30 aprilie a efectuat o monitorizare a evoluţiei economiei Moldovei,  transmite IPN.

„Majorarea deficitului bugetar prognozat pe anul 2014 (2½ la sută din PIB) reprezintă un pas în direcţia inversă. Totodată pachetul de cheltuieli pentru anul 2014 trebuie să fie menţinut. În particular, este necesar de opus rezistenţă presiunilor exercitate în vederea acordării de facilităţi fiscale ad hoc, precum şi în vederea majorării salariilor şi pensiilor, chiar şi în cazul în care s-ar materializa careva venituri de o singură dată”, se menţionează  în comunicatul de presă emis la încheierea misiunii FMI.

În perspectivă, politica bugetar-fiscală trebuie să aibă ca scop atingerea până în anul 2018 a unui deficit de 1½ la sută din PIB (circa 2½ la sută, excluzând granturile). Acest nivel al deficitului ar asigura un trend descrescător al nivelului datoriei publice, ca procent din PIB, şi va fi compatibil cu volumele de finanţare prognozate.

Experţii FMI sunt de părere că un prim pas în vederea revenirii pe calea consolidării bugetare ar fi să se prevadă în bugetul pe anul 2015 un deficit bugetar de 2¼ la sută din PIB, iar Cadrul Bugetar pe Termen Mediu trebuie să fie orientat spre o reducere a deficitului bugetar cu ¼ la sută din PIB în fiecare an următor. Date fiind necesităţile considerabile ce ţin de infrastructură, misiunea FMI admite că obiectivul bugetar pe termen mediu ar putea fi, în principiu, relaxat pentru a da posibilitatea finanţării proiectelor investiţionale ce vor contribui la creşterea productivităţii. Dar, acesta, în cazul în care este asigurată o finanţare în condiţii rezonabile, iar investiţiile suplimentare sunt compatibile cu capacitatea de absorbţie a economiei.

Pe termen mediu, potrivit experţilor FMI, este necesar de realizat consolidarea bugetară pe baza reformelor bugetare structurale. În acest context, este indispensabilă reforma administrativă în vederea sporirii eficienţei sectorului public şi îmbunătăţirii calităţii serviciilor prestate populaţiei. Modelul de descentralizare bugetară trebuie fortificat prin înăsprirea limitelor de îndatorare a autorităţilor publice locale şi prin consolidarea numărului autorităţilor publice locale. Reforma sistemului asigurărilor sociale este, de asemenea, esenţială pentru asigurarea unei baze financiare robuste pentru fondul de pensii, acomodarea la presiunile de ordin demografic şi inversarea trendului de creştere a decalajului între nivelul pensiilor şi cel al salariilor. Experţii FMI mai notează că tarifele pentru serviciile de utilităţi publice trebuie să fie ajustate până la nivelul de recuperare a costurilor, în vederea evitării acumulării în continuare de arierate faţă de furnizorii de resurse energetice şi asigurării unui nivel adecvat de investiţii în acest sector.

Misiunea FMI a fost una de monitorizare post-program, a doua la număr după cea din ianuarie 2014.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.