Noua lege a deşeurilor, care urmează să fie examinată şi votată în Parlament, responsabilizează producătorii, dar şi consumatorii. Proiectul promovează noi abordări în implementarea mecanismelor economice în domeniul protecţiei mediului, inclusiv a plaţii taxelor pentru poluare în funcţie de producerea diferitor fluxuri de deşeuri. Un obiectiv al proiectului este şi promovarea principiului „responsabilităţii extinse a producătorului”, care contribuie la producerea unor mărfuri competitive, care pot fi recuperate şi supuse dezasamblării, a declarat pentru IPN Tatiana Ţugui, managerul Oficiului Prevenirii Poluării Mediului, din cadrul Ministerului Mediului.
Legea va face producătorii responsabili pentru finanţarea activităţilor de dezasamblare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice. Principiul „responsabilităţii extinse a producătorului” este aplicat în majoritatea ţărilor din UE, iar agentul economic poată opta pentru îndeplinirea acestei obligaţii prin intermediul unor sisteme individuale sau colective.
În anul 2007, în UE funcţionau 23 de sisteme de gestionare colectivă a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, bazate pe responsabilitatea producătorului şi pe garanţiile financiare ale membrelor schemelor colective şi doar 4 sisteme centralizate, bazate pe taxe ECO pentru plasarea pe piaţă a produselor electrice şi electronice, cu achitarea plăţilor în fondurile de mediu ( în Bulgaria, Letonia, România şi Slovacia). Din 2009, în Slovacia funcţionează sistemul mixt: sistemul centralizat, în care rolul principal îl deţine statul, de rând cu sistemul de gestionare bazat pe „responsabilitatea producătorului”. În cazul sistemului centralizat, producători sau importatorii achită o taxă pentru fiecare kilogram de produse electrice şi electronice puse pe piaţă, iar încasările se acumulează în Fondul de reciclare.
Managerul Oficiului Prevenirea Poluării Mediului (OPPM) spune că în Moldova, în vederea introducerii principiului „responsabilităţii extinse a producătorului”, trebuie să se ţină cont şi de capacitatea de cumpărare şi renunţare la obiceiurile vechi de a ţine aparatele electronice şi după uzarea acestora. Având în vedere experienţele anterioare în organizarea unor campanii de colectare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, preponderent acceptă să se debaraseze de tehnica uzată instituţiile publice. Persoanele sau gospodăriile individuale încă nu au acest obicei.
Tatiana Ţugui spune că, pentru a atinge un grad maxim de eficienţă a conceptului de „responsabilitate a producătoruluii”, fiecare producător ar trebui să răspundă de finanţarea gestionării deşeurilor provenite de la propriile produse (cum ar fi: uleiuri uzate, baterii, echipamente electrice şi electronice, vehiculele scoase din uz şi ambalajele). În cazul în care agentul economic îşi va onora „responsabilitatea extinsă” în mod individual, va trebui să prezinte dovada asigurării financiare a activităţilor de colectare şi reciclare a produselor plasate pe piaţă. Garanţia financiară va fi eliberată când agentul economic va prezenta inspectorilor de mediu dovada că au fost atinse ţintele de colectate şi reciclare a deşeurilor de produse plasate pe piaţă. Modalitatetea de calcul şi cea de gestionare a garanţiei financiare se vor stabili prin actele normative aprobate de către Guvern.
„Legea oferă mai multe opţiuni pentru aplicarea răspunderii extinse a producătorului, prin crearea sistemelor individuale sau colective de colectare şi dezasamblare şi prin negocierea cu autorităţile publice locale a mărimii contribuţiei financiare pentru asigurarea colectării acestor tipuri deşeuri. Agenţii economici îşi pot creea sistemele proprii, prin intermediul centrelor comerciale care le au”, a precizat Tatiana Ţugui.
În Moldova sunt peste 100 de importatori de produse electronice, iar cei care le comercializează vor fi responsabili să preia deşeurile. Exemplul ţărilor UE denotă faptul că introducerea principiului „responsabilităţii extinse a producătorului” nu a avut impact asupra preţului mărfurilor comercializate, deoarece cheltuielile sunt estimate la 2-30 de euro, ceea ce constituie 1-3 % din preţurile de comercializare şi pot fi suportate de producători fără a majora preţul, a mai spus Tatiana Ţugui.
Măsurile propuse în proiectul Legii deşeurilor se încadrează în politica de gestionare a deşeurilor, prevăzută de Strategia de gestionare a deşeurilor, din 10.04.2013, dar şi în prevederile Acordului de Asociere dintre Uniunea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele sale membre, pe de o parte, şi Republica Moldova, pe de altă parte, parafat deja de către Republica Moldova.
