Profesori și elevi din Chișinău au aflat despre arta Ukiyo-e, în cadrul unui seminar organizat de Ambasada Japoniei în Republica Moldova la Muzeul de Artă al Moldovei. Participanții au aflat informații despre acest tip de gravură japoneză, de la apariția acesteia, în evoluție, până în zilele noastre.
Ambasadorul Japoniei la Chișinău, Masanobu Yoshii, a explicat că în limba japoneză „ukiyo” înseamnă „lumea în mișcare” și „e” înseamnă pictură. „Ukiyo-e” sau „picturi ale lumii în mișcare” sunt litografii produse în Japonia prin utilizarea tehnicilor blocurilor de lemn, în perioada sec. XVII-lea și începutul sec. XX-lea. Majoritatea Ukiyo-e conțin imagini cu peisaje naturale, evenimente istorice sau scene teatrale.
Potrivit ambasadorului, Ukiyo-e este o reflectare a gusturilor și intereselor oamenilor. Epoca Edo, între sec. XVII-lea și al XIX-lea, este cunoscută ca o perioadă de pace în care comerțul domestic s-a dezvoltat, iar nivelul de trai al cetățenilor a crescut, în special al locuitorului orașului Edo – vechea denumire a capitalei Japoniei, Tokyo. Contactul Japoniei cu alte țări a fost foarte limitat în acea perioadă și s-au creat condiții pentru a dezvolta o cultură japoneză în sine. Datorită dezvoltării tehnicilor Ukiyo-e, cetățenii au avut posibilitatea să le cumpere la un preț modest.
„Se spune că o gravură Ukiyo-e costa cât o farfurie de zeamă. În aceste condiții a ajuns să fie foarte populară, să intre în viața de zi cu zi a japonezilor”, declară ambasadorul. Potrivit lui, și astăzi imprimeuri cu Ukiyo-e pot fi găsite în casele majorității japonezilor. În secolul al XIX-lea, Ukiyo a ajuns și în Europa, unde a impresionat artiștii din occident. O parte din acest gen de lucrări sunt colecționate de pictori, inclusiv în Republica Moldova.
Profesoara Rossella Menegazzo, din Italia, a precizat frumusețea feminină era una dintre tematicile Ukiyo-e, de fapt cea mai vândută pe piața Japoniei. De asemenea, erau populare imaginile actorilor teatrului Kabuki, luptătorii, ilustrarea vieții de zi cu zi a localnicilor. Potrivit profesoarei, odată cu creșterea influenței samurailor, autorii de gravuri au fost obligați să limiteze numărul de culori, iar imaginile nu mai puteau să prezinte frumusețea feminină și nici actori, deoarece nu trebuiau să întreacă măreția și frumusețea samurailor. Aceasta a dat naștere imaginilor cu flori sau păsări.
La eveniment a fost prezent și fotograful Yuki Seli, lucrările căruia vor fi expuse în luna ianuarie a anului viitor la Muzeul de Artă al Moldovei.
