Statisticile de gen sunt necesare în presă, opinii

Datele statistice oferite de autorităţi ar trebui segregate în materialele de presă după gen, pentru a fi mai uşor înţelese de public, dar şi să ofere o claritate mai mare la situaţia gender din ţară. Utilizarea corectă a acestor date şi necesitatea reflectării lor în mass-media a fost discutată de către experţi şi jurnalişti la masa rotundă cu genericul „Statisticile de gen în presă” organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent şi PNUD Moldova, transmite IPN.

Lucreţia Ciurea, ofiţer Monitorizare şi evaluare din cadrul UN Women, a spus că rolul mass-media în eliminarea stereotipurilor faţă de femei şi de bărbaţi este foarte mare. În acest context, jurnaliştii ar trebui, pornind de la statistici, să relateze despre exemplele frumoase în care femeile au reuşit să se manifeste şi să demonstreze astfel că abilitarea economică a femeilor contribuie la dezvoltarea unui stat. Experta menţionează că de multe ori femeile nu reuşesc din cauza fricii. Din acest considerent, statul trebuie să elaboreze politici care să ajute femeile să se dezvolte multilateral. Spre exemplu, partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova promovează diferite iniţiative, una dintre ele prezentând bărbaţi care susţin femeile ce vor să se manifeste.

Aurelia Spătaru, managerul Proiectului Comun ONU „Consolidarea sistemului statistic naţional”, a sugerat jurnaliştilor ca atunci când relatează date statistice să nu se limiteze la un singur indicator, ci să-l lege şi de alţi indicatori. Spre exemplu, dacă se scrie despre numărul de copii instituţionalizaţi, atunci să se ofere informaţii şi după criteriul de gen, câte fete şi câţi băieţi. Dacă se scrie despre migranţi, la fel să se menţioneze câţi bărbaţi şi câte femei.

Jessica Gardner, expert în statistica de gen din partea UNECE/Comisia Economică a ONU pentru Europa, a specificat că jurnaliştii ar trebui să abordeze în materialele lor şi problemele în funcţie de gen. Spre exemplu, dacă se face un material despre şomaj, atunci să se specifice cine sunt mai supuşi acestui fenomen – femeile sau bărbaţii. Iar atunci când autorităţile anunţă crearea noilor locui de muncă, atunci să se analizeze în ce domenii sunt mai multe locuri de muncă, cine sunt mai favorizaţi.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.