Statul greşeşte închizând şcolile pentru copii cu nevoi speciale, expert

Statul greşeşte închizând şcolile speciale pentru copiii cu deficienţe mintale. Înainte erau 27 astfel de instituţii, iar acum sunt 23. „Copiii cu deficienţe mintale trebuie instruiţi în şcoli speciale, cu ei trebuie să lucreze defectologi, logopezi, specialişti, iar în clasă trebuie să fie nu mai mult de 10 copii. Integrarea socială se face şi în şcolile speciale”, susţine Alexandra Danilenco, preşedintele „Olimpicilor Speciale” şi antrenor de sport în şcoala auxiliară pentru copii cu deficienţe mintale nr. 6 din Chişinău, transmite Info-Prim Neo. Alexandra Danilenco s-a referit la experiența unei colege de la o şcoală generală, unde îşi face studiile şi un copil cu sindromul down. „Acest copil este marginalizat, stă în ultima bancă. I se acordă atenţie, dar cu el trebuie de muncit individual ca să progreseze. Aceşti copii sunt deosebiţi. Desigur, ei nu pot să rezolve exerciţii sau să scrie poezii, aşa cum o fac semenii, dar le place sportul. Avem o programă specială sportivă, am început Olimpicile Speciale.10 ani în urmă copiii erau fizic mai sănătoşi, cu fiecare an sunt tot mai bolnavi şi statul greşeşte închizând şcolile speciale”, a subliniat Alexandra Danilenco. Directorul şcolii, Margareta Gherman, a comunicat că în această instituţie lucrează 33 de specialişti. Elevii fac sport, studii artistice şi educaţie tehnologică. Se încearcă reabiliatrea lor. „Se lucrează individual cu elevii pentru ca ei să înveţe să facă ceva cu propriile mâini ca să poată să trăiască singuri. Acum avem 96 de copii, dintre care 39 stau permanent la internat, de luni până vineri. La aceştia situaţia în familii este mai complicată. Vineri toţi pleacă acasă ca să nu se rupă de familie”, a spus directoarea. Directorul adjunct al şcolii, Elena Ilina, spune că elevii învaţă până în clasa a 8-a. „Dacă sunt mai mult de 12 copii, deschidem şi următoarele 2 clase, unde elevii învaţă meserii. Băieţii –cioplirea în lemn, fetele – croitorie. După ce finalizează studiile, se angajează la serviciu după posibilităţi. Însă e foarte mic procentajul celor care reuşesc. În şcoală lucrează în special defectologi, logopezi, fac sport special. La sfârşit primesc atestat, însă susțin examene doar la educaţia tehnologică”, a specificat directorul adjunct. În instituţie sunt şi copii care învaţă cum să se spele pe faţă sau să-şi lege şireturile. Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică, reţeaua instituţiilor de învăţământ special din ţară, organizat pentru copiii cu deficienţe (psihice, fizice) cuprinde 33 de unităţi. Numărul elevilor înscrişi în învăţământul special, în anul de studii 2010/11 a înregistrat o scădere cu 11,3% comparativ cu anul şcolar anterior şi a constituit 3148 persoane. Majoritatea elevilor din instituţiile nominalizate sunt cu deficienţe în dezvoltarea intelectuală – 81,1%, cu auz slab – 7,5%, cu restanţe poliomielitice şi paralizii cerebrale – 5,1% copii, cu vederea slabă – 3,6% şi surzi – 2,7%.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.