Lichidarea instanţelor judecătoreşti economice nu rezolvă problema corupţiei, expertiză

Lichidarea instanţelor judecătoreşti economice şi transferarea competenţelor acestora către alte instanţe judecătoreşti nu ar putea rezolva eficient problema prevenirii şi combaterii corupţiei invocate de către autorul iniţiativei legislative. Aceasta este una din concluziile raportului de expertiză a coruptibilităţii proiectului Legii cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative (privind lichidarea instanţelor economice specializate), transmite Info-Prim Neo. Raportul a fost realizat de către Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC). Galina Bostan, directorul CAPC, a declarat la o conferinţă de presă, marţi, că obiectul coruperii nu este instanţa propriu-zisă ca instituţie specializată, dar persoanele care activează în cadrul acestor instituţii. Astfel, transferarea competenţelor judecătorilor specializate către instanţe de drept comun nu ar rezolva în totalitate problema coruptibilităţii. Autorul proiectului invocă gradul înalt de corupţie în cadrul instanţelor economice, dosarele costisitoare pierdute la CEDO din vina judecătorilor instanţelor economice, dificultăţile întâmpinate de agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în teritoriu, dar sunt obligaţi să apeleze instanţele judecătoreşti economice din Chişinău. Specialiştii care au efectuat expertiza coruptibilităţii proiectului de lege subliniază că argumentele invocate nu sunt probate. „Argumentele nu sunt probate prin anumite sume concrete, care să demonstreze că preţul dosarelor soluţionate de către instanţele judecătoreşti economice şi pierdute la CEDO sunt mai mari în comparaţie cu preţul dosarelor soluţionate de către instanţele de drept comun. Nu este probat nici argumentul privind numărul mare de judecători ai instanţelor judecătoreşti economice responsabili de condamnarea Moldovei la CEDO”, a menţionat Galina Bostan. Experţii mai spun că nici costurile reale de implementare a prevederilor şi reorganizărilor prevăzute în proiectul de lege nu au fost evaluate. În scopul evitării situaţiilor de conflict şi acuzaţilor ar fi fi bine ca proiectul respectiv să fie promovat în cadrul unui pachet mai amplu de modificări legislative din domeniul justiţiei, astfel încât toate acţiunile de reformă să fie mai bine conceptualizate şi coordonate, dar şi pentru a fi excluse viitoarele probleme sistemice de funcţionare a justiţiei, a mai spus directorul Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei. „Adoptarea sau neadoptarea acestui proiect de lege ţine de competenţa şi discreţia Parlamentului”, a conchis Galina Bostan. Proiectul de lege privind lichidarea instanţelor judecătoreşti a fost supus votului în plenul Parlamentului în august 2010, dar atunci nu a acumulat suficiente voturi pentru a fi promovat. Autorul modificărilor propuse, Mihai Godea, pe atunci membru PLDM, susţinea că instanţele judecătoreşti economice sunt o sursă de alimentare a corupţiei. În acelaşi timp, democraţii au menţionat că această iniţiativă este „o tentativă de a trece puterea judecătorească sub unele partide”, lucru care va determina o debandadă în sistemul judecătoresc”. Deputaţii din AMN erau de părere că trecerea cauzelor economice sub jurisdicţia judecătoriilor raionale ar crea un haos în sistemul judecătoresc, ceea ce ar periclita climatul investiţional al ţării. Această expertiză a fost realizată în cadrul proiectului „Expertiza coruptibilităţii proiectelor actelor normative şi legislative – etapa V”, susţinut financiar de către Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia şi Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională.
  • galina bostan despre lichidarea instantelor judecatoresti specializate.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.